Hur accepterar jag viktuppgång? / How do I learn to accept gaining weight?

Det är nog det mest ambivalenta dilemmat hos många av oss som är i övergångsfasen att bli frisk(ish).

Jag vill bli frisk. Jag vill inte ha skadligt lågt BMI. Jag vill orka med en hel dag som en ”vanlig person”. Jag VET att viktuppgång är en del av lösningen. Men ändå nu när vågen visar 1,8 kg mer än för ca 2 veckor sedan får jag panik. Vill börja om, äter men bara grönsaker och äpplen i två dagar och blir låg och trött igen. Har någon råd om vad jag ska göra för att lära mig acceptera viktuppgången som är en del i att bli frisk?


This is probably the most ambivalent issue among us with ED especially in this phase of recovering.

I want to get well. I don’t want to have unhealthy BMI. I want to be able have energy a through a whole day like a ”regular person. I KNOW that gaining weight is part of the solution. But still, now when the scale shows 1,8kg (3Lbs) more than 2 weeks ago I panic. Makes me want to start again, I eat but only greens and apples for two days and become really exhausted again. Does someone have any advice of learning to accept that gaining weight is OK, and part of recovering? 

balans-i-sten

Kommentera

